SeaSide Stone River 480, háromszemélyes felfújható kajak teszt
A kajak 480 cm hosszú, 3 személyes. Három nem túl magas felnőtt elfér benne, de hosszabb távon inkább 2 főnek ajánlanám, akkor egy túra minden csomagja elfér benne. Három személy esetén én a középső ülést 20 cm-re előrébb szoktam állítani, hogy a kormányosnak több helye legyen.
A hajó futása jóindulatú, szkegg használata esetén egyáltalán nem hajlamos elfordulni, megfarolni.
Az ülések gurtnival vannak rögzítve a hajóba, minden ülés 4 ponton. A gurtnik hossza állítható, így mindegyik ülést az alaphelyzettől max 20-30 cm-rel előrébb lehet állítani ha szükséges.
A hajó tartozéka 1 db szkegg, ha ezt betesszük, a kajak gyönyörűen tartja az irányt. Én 30 km/h szélben teszteltem. 1-3 utassal.
Ha egyedül ülök a hajóban, akkor a középső ülést célszerű használni.
A kajak 3 db felfújható kamrából áll, a mellékelt pumpával nagyjából 3x100 pumpálással lehet felfújni, szóval egy átlagos fizikummal max 10 perc. A javasolt nyomás 1-1,2 Bar, én a magam részéről csak 0,5-re pumpálom fel, így is pont elég kemény. A hajó feneke és oldala aránylag lapos, így a test nem kellemetlenül széles - jól lehet evezni.
A test eleje és fara kemény műanyag, tehát egy kőnek vagy partnak ütközve nem kell megijedni.
Kormánylapát nincs.
Én a szkegget már a parton beteszem a helyére, mert víz alatt bonyolultabb, és ha a szkegg elég erős ahhoz, hogy egy kőnek hajózva ne sérüljön, akkor a füvön fekve bizonyára elbírja az üres hajó súlyát
A kajakot horozó táska mérete 110*60*40 cm, alul 2 kerékkel, tehát kényelmesen lehet húzni, mint egy bevásárló kocsit. Ha csak 2 ülést és evezőt viszek magammal, akkor a zsákba befér a pumpa és 2 db szabványos mentőmellény is, tehát a hajónak minden kelléke. 3 ülés és evező esetén a mentőmellényeket külön csomagba kell tenni.
Evezők: a nyél alumínium, a tollak műanyagok, 4 db-ra szétszedhető. A tollak beállíthatóak jobbos-párhuzamos-balos állásba. A vízen úsznak ha beleesnek. Mindegyik tollnál van egy-egy gumi gyűrű, a nyélen végigcsurgó vizet leválasztandó. Kellő gyakorlattal szélcsendben lehet úgy evezni, hogy csak pár csepp víz kerül a hajóba.
Az üléseket állító gurtnikat kezelni nem egyszerű. A hátsó "Y" alakú gurtnival lehet az ülést előre-hátra csúsztatni, ennek állítása elég küzdelmes. Az "Y" alsó szála adja meg az ülés pozícióját, a felső szál a háttámlát rögzíti előre bukás ellen.
A első "Y" gurtni alsó ága az ülést rögzíti hátracsúszás ellen, a felső ágával lehet a háttámla meredekségét állítani. Ez utóbbi csatt sajna elég csúszós, menet közben gyakran kicsúszik a gurtni, amit a Duna közepén nem nagy szórakozás visszafűzni. Ezt én úgy oldottam meg, hogy a gurtni végére kötöttem egy csomót, így már nem tud kicsúszni a csattból, és mikor állítani akarom, akkor tapogatva, vakon is megtalálom a hátam mögött.
Amikor behelyezem a hajóba az ülést, akkor a hátsó "Y" alsó szálát célszerű meglazítani, ezután becsatolni az ülést rögzítő 4 karabínert, majd a meglazított gurtnit egy erős oldal irányú, tehát a hajóból kifelé irányuló rántással megfeszíteni.
Az ülés nekem nagyon kényelmes. A háttámla felér a lapockáig, remekül támasztja a hátat pihenés közben. Jól tapad az ülésen a fürdő nadrág, a lábtámaszt nem is mindig használom.
A lábtámasz egyébként szintén egy-egy gurtni, párnával, tépőzárral, teljesen kényelmes, a hajón belső falán az alsó karikákba kell befűzni, a felső karikák az üléseket tartják
A kajak belső oldalának közepén van egy-egy fogantyú a két oldalon, ezt megragadva 2 ember kényelmesen vízre tudja bocsájtani mondjuk egy beton partról..
A hajó elcsomagolása:
Még felfújt állapotban ki kell tekerni a hajó orrán a leeresztő csavart, a farát megemelve itt kifolyik a hajóba spriccelt víz.
Én a testet 6 rétegben szoktam összehajtani, így kényelmesen befér a zsákba. Ujjal benyomva és kicsit elfordítva, kiakasztom a szelepeket és hagyom kisüvíteni a levegőt. Pumpával leszívni a maradékot szerintem felesleges. A kajak két oldalát a hossztengely mentén befelé hajtom, tehát a fenék a földön fekszik összehajtás közben, a két oldal rásimul. A hajó mindkét oldalán van 2-2 evezőt tartó tépőzáras gurtni. A kajak összehajtásakor az orrát visszahajtva a legközelebbi ilyen tépőzárhoz illesztem, majd mégegyet hajtok rajta - így eléri a hajó belső oldalán lévő hordozó fogantyú közelebbi végét, tehát 10 cm hijján a hajó felét. Ugyanezt eljátszom a hajó végével, így a 2 feltekert rész kb 10 cm-re megközelíti egymást. Egymásra hajtom a 2 göngyölt részt, így a "bejgli" már 2*3 rétegű lesz, és kevesebb mint 1 m hosszú. A mellékelt gurtnival rögzítem, nehogy szétugorjon.
Beteszem a táskába, a belső gurtnikkal lazán rögzítem, táskát bezippzárazom, majd a zsákot megrázom hogy teljesen becsússzon a kajak a zsák fenekére. Ezután kizippzárazva a belső rögzítő gurtnikat meghúzom, hogy a hajó a hátizsák hátlapjához legyen rögzítve.
Becsúsztatom az ülő párnákat, üléseket, és az evezőket. Ha csak 2 személyre készülök, akkor befér a pumpa és 2 szabványos mentőmellény is. Becsatolom a külső gurtnikat is, melyek a zippzárakat tehermentesítik.
A pumpa teljesen jól működik, szerintem felesleges egy drágább kivitelben, vagy kompresszorban gondolkodni.
--